08 juli 2009

Houston, we have a problem.

Je hebt zo van die helpdesks waar het de medewerkers geen zak kan schelen of de klant verdergeholpen wordt of niet. Bellen naar je provider kan soms een rondje Mens-erger-je-niet worden. Je krijgt dan van die incompetente koekenbakkers aan de lijn die de oorzaak van een probleem al direct bij jou leggen. “Neen, het netwerk ligt niet plat. Uw firewall is wellicht de schuldige, meneer!” Aan het eind van het gesprek (in een soort zoeloetaaltje) ben je vaak geen snars wijzer.
Gelukkig werken er op sommige helpdesks nog echte gentlemen. Vorige week schrok ik mij het apelazarus. De elektronische woordenboeken van Van Dale, die al geruime tijd op mijn computer draaiden, hadden plots de pijp aan Maarten gegeven. Ze gaven geen teken van leven meer.
Bij het opstarten kreeg ik telkens een lege database. Heel raar: een woordenboek zonder woorden erin!
Nu zijn de digitale Van Dale’s peperduur, zeker als je ze vergelijkt met zeg maar de elektronische Oxford English Dictionary. Voor de prijs van één Van Dalesetje kun je momenteel de volledige OED + aanvullingen aanschaffen (meer dan 500.000 woorden en ongeveer 2,5 miljoen citaten). Mijn frustratie was dan ook groot. Die dingen kosten veel geld en dan bleken ze zomaar van vandaag op morgen niet meer te werken.
In zo’n geval kun je twee dingen doen. Je begint hysterisch met allerlei dingen te gooien of je gaat gewoon rustig verder met ademhalen. Ik koos voor het tweede (geen paniek op de Titanic) en mailde de helpdesk van Van Dale. Het duurde een tijdje voor ik antwoord kreeg en ja, de man aan de lijn informeerde ook meteen naar mijn firewall.
De Van Daleproducten moet je na installatie eerst activeren (anders doen ze het na een tijdje niet meer). Je kunt ieder setje maximaal 3 keer activeren (dus op 3 verschillende pc’s installeren). Ben je toe aan de aanschaf van een nieuwe pc of moet je harde schijf vervangen worden, dan moet je Van Dale eerst deactiveren en op de nieuwe pc (of harde schijf) na installatie weer activeren. Hierdoor wordt er door het programma soms contact opgenomen met de basis (zonder dat de gebruiker dit merkt). In- en uitgaand verkeer wordt uiteraard geregeld door de firewall. Die bewaakt je computer alsof het Fort Knox is.
In dit geval was de suggestie van de Van Daleman niet zo onterecht. Echter: de firewall werkte al een jaar probleemloos samen met de woordenboeken. Waarom zou hij dan opeens roet in het eten gooien? Het probleem is nu opgelost dankzij de Van Daleman. Wat was er aan de hand? Niet de firewall was de schuldige, maar het anti-spywareprogramma ‘Ad-Aware’, waarvan ik een paar dagen voordien de nieuwste versie had geïnstalleerd. ‘Ad-Aware’ vond bepaalde uitgaande processen (o.a. die van Van Dale) uitermate verdacht en vond er niet beter op dan de woordenboeken te deactiveren. Met de uitstekende hulp van de helpdesk werd alles weer netjes verholpen. ‘Ad-Aware’ bij het grof vuil gezet, alles weer gedeactiveerd en netjes opnieuw geactiveerd.
Het klinkt nu allemaal heel simpel maar er kwam wel wat meer bij kijken. In ieder geval doen de Van Dale’s het weer. Opletten dus met Ad-Aware, firewalls en andere anti-spywareprogramma’s beste mensen, want die lusten de Van Dale niet.

2 opmerkingen:

  1. Nederlandse digitale vandalen, ja duh! Tuurlijk gaan die een robbertje vechten met programma's die zo nodig een Engelse naam moeten hebben! Gelukkig voor jou dat alles het nu weer doet en dat het niet aan het nekwerk (mooie verspreking!) lag.

    Rare jongens die IT-ers. Ook ik had deze week een bijna-probleem met die menssoort. Zie:

    http://mosredna.blogspot.com/2009/07/een-probleem-laten-escaleren.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de foutmelding (inderdaad, een slip of the tongue) en voor de support Moniek!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.