15 februari 2006

Le Beaujolais nouveau est arrivé.

Iedereen kent deze populaire slogan waarmee de beroemde wijn gepromoot wordt.
De Beaujolais Nouveau is synoniem geworden van een ongeëvenaard succesvol marketing­concept. Eén symbolisch zinnetje heeft er voor gezorgd dat de Beaujolais één van de bekendste wijnen van de wereld is geworden.

De opmars begon na de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal doet de ronde dat de nazi’s alle wijn hadden mee­genomen naar Duitsland. Hierdoor waren allerlei kunstgrepen nodig om dorstige Fransen in de herfst van 1945 aan hun alcoholisch gerief te helpen. Een snel gistingssysteem zorgde ervoor dat anderhalve maand na de oogst een extreem jonge Beaujolais op tafel stond. De wijn werd vooral een begrip in de eethuizen en cafés van Lyon. Eén en ander had ook te maken met de protectionistische maatregel waarbij op wijnen uit concurrerende gebieden veel meer accijns moest worden betaald. Internationaal brak de Beaujolais nouveau een decennium later door.

Bij de slagzin ‘Le Beaujolais nouveau est arrivé’ heeft mogelijk de associatie meegespeeld met ‘Le jour de gloire est arrivé’ uit de Marsellaise. De kreet werd ondertussen meermaals gepersifleerd, meestal m.b.t. iets dat als vernieuwend wordt beschouwd. Een bespreking van een nieuwe film van Spielberg zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de zin: ‘Le nouveau Spielberg est arrivé.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen