28 november 2007

Kansenzones.

Beleidsmakers hebben het tegenwoordig over een ‘kansenzone’ wanneer ze een achterstandsgebied bedoelen. Achterbuurten worden gezien als ontwikkelingsgebieden waarin kan geïnvesteerd worden (lees: vele extra miljoenen kunnen gepompt).

De economische bedrijvigheid wordt in dergelijke achterstandswijken gestimuleerd door allerlei maatregelen (bijvoorbeeld: het belastingvrij van start gaan; soepele wetgeving enz.). Wie bedrijven naar een sjofele buurt wil lokken doet dit veel beter door deze buurt te camoufleren als een ‘kansen­zone’. Dit eufemisme werd reeds gesignaleerd door Frank Jansen in Onze Taal, januari 1997. Men spreekt ook wel over een ‘economisch stimuleringsgebied’. In Amerika worden midden- en kleinbedrijven naar de arme binnensteden gelokt met zgn. ‘empowerment zones’. In Vlaanderen gebruikt men het eufemisme ‘herwaarderingsgebied’.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen