03 januari 2007

Meest succesvolle woord van 2006?

In de jaren negentig van vorige eeuw moesten we plots gaan ‘Montignaccen’(genoemd naar de Franse fijnproever en voedingsgoeroe Michel Montignac), tegenwoordig gaan uitdijende moeders met dikke billen aan het ‘Sonjabakkeren’. Dieetgoeroe’s schoppen het blijkbaar vaak tot een werkwoord (in een ver verleden hadden we het over Atkinsonnen).

Dit eponiem viel voor het eerst in juni 2006. Bedoeld wordt: een speciaal dieet volgen waarbij je van alles mag eten, geen calorieën of punten hoeft te tellen en toch afvalt. De kracht zit, volgens Sonja Bakker, een succesvolle gewichtsconsulente uit het Noord-Hollandse Spierdijk, vooral in de variatie en de hoeveelheden. Simpel gezegd: je niks ontzeggen, maar alles met mate. Een gezond eetpatroon bestaat volgens haar uit: gevarieerd eten, 3 hoofdmaaltijden nemen en voldoende bewegen. Toch zijn er diëtisten die het niet eens zijn met sommige van haar adviezen. Zo zou witte wijn helemaal niet tot cellulitis leiden en koffie niet alle vocht uit het lichaam onttrekken. De lezers van haar boek zouden ook te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Bovendien zou Sonja vaak de duurste merken voorschrijven.

Als reactie op het Sonjabakkeren dook plots het begrip ‘SAS-dag’ op: de ‘schijt aan Sonja-dag’. Ondanks alle kitiek werden van haar eerste boek ’Bereik je ideale gewicht’ al meer dan 600.000 exemplaren verkocht.

Misschien is 'Sonjabakkeren' wel het meest succesvolle woord van 2006.
Volgende week meer over het 'lelijkste' woord van het voorbije jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten