23 juli 2009

Gruppetto en bus.


Cadel Evans is een typisch geval van: alles in de etalage, niets in de winkel. Over de vorm en de professionele ingesteldheid van deze kandidaat-Tourwinnaar rijzen al lang vragen.
In de zeventiende rit moest Cadel lossen. Precies 29 minuten na winnaar Frank Schleck kwam hij binnen met ‘de bus’. ‘Zijn allereerste gruppetto ooit in de Tour’grapte hij op Twitter.

‘Gruppetto’ is Italiaans voor ‘groepje’, in wielerjargon meer specifiek gebruikt voor een groepje achterblijvers. De term werd oorspronkelijk gebruikt in de Giro.
De ‘bus’ (in het Franse argot ook wel: omnibus) is de benaming voor de niet-klimmers die zich groeperen tijdens een bergrit om zo binnen de tijdslimiet aan te komen. Het gaat om een samenklontering van zgn. drollecoureurs, krabbers, pannekoeken en patattencoureurs tijdens de bergritten. Ze rijden in hun eigen tempo en hun doel is om samen vóór het sluiten van de tijdcontrole binnen te zijn. Door hun grote aantal kunnen ze niet uit de wedstrijd gezet worden, mocht de tijdslimiet over­schreden zijn.
De ‘autobus’ of ‘bus’ wordt meestal geleid door een rot in het vak. Deze geeft het tempo aan waarmee men op tijd kan arriveren. Hij wordt dan ook de ‘buschauffeur’ genoemd.
‘In de autobus gaan zitten’ klinkt in het Frans ietsje anders: ‘prendre le dernier métro.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.