Fotografen kennen het allemaal: het juiste ogenblik om een foto te nemen (het juiste licht, de juiste compositie enz.), ook wel ‘het Kodak moment’ genoemd. Bij uitbreiding ook van toepassing op iets dat getimed lijkt. De term 'Kodakmoment' verwijst naar een populaire reclamecampagne uit de jaren tachtig van vorige eeuw.
Kodak is de handelsnaam voor een reeks camera’s, in 1888 geïntroduceerd door de excentrieke Amerikaan George Eastman (1854-1932). De eerste Kodakcamera was compact, licht en relatief goedkoop.
In 1995 stond er in het Parool: ‘Aan het 'weldra-historische Kodak-moment' ontbreken overigens een paar gezichten. Saddam Hoessein was er niet en de Libische leider Moeammar Kadhafi evenmin. Twee gezichten die de eerste rij zouden hebben kunnen sieren, de Britse premier John Major en de Duitse bondskanselier Helmut Kohl, lieten eveneens verstek gaan.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.